God kommunikation
Hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?God kommunikation er kernen i et godt samarbejde
Man forstår først for alvor vigtigheden af god kommunikation, når man har været i et samarbejde med elendig kommunikation.
Det handler ikke nødvendigvis om at sætte kommaerne korrekt, eller at bruge de rigtige stedord.
I stedet er kerneprincippet, at man skal gøre sig umage med sin kommunikation - og kommunikere nok til at alle er på samme bølgelængde.
Uanset om det gælder et parforhold, internt i en virksomhed eller et samarbejde med en ekstern partner.
God kommunikation kan være vigtigere end et godt resultat
Alle er interesserede i at opnå et godt resultat - naturligvis. Og når alt går godt, er det de færreste, som klager over kommunikationen.
Kommunikationens kvalitet bliver først tydelig, når alt ikke går efter planen.
Et sub-optimalt resultat behøver ikke at være en dødsdom for samarbejdet. I stedet kan problemerne styrke samarbejdet fremadrettet - men kun hvis de bliver håndteret korrekt.
Hvordan sørger man for at skabe god kommunikation?
... og hvad betyder det overhovedet?
For at forklare hvad god kommunikation er, og hvordan man skal gøre, er det vigtigt at vide hvordan dårlig kommunikation ser ud.
Det kan vise sig på mange forskellige måder, men du har højst sandsynligt oplevet mindst én af disse:
- Problemer bliver først opdaget helt til sidst - sommetider først når det er for sent til at rette op på dem
- Deadlines bliver overskredet og aftaler brudt - umiddelbart uden nogen egentlig grund
- Projekter er omgivet af en tåge af uvished
God kommunikation retter op på hvert af disse problemer.
Man kunne have lyst til løse #1 ved "bare at undgå problemer". Dårlig løsning!
Der kommer til at opstå problemer, uanset hvor meget du prøver at undgå dem. Derfor handler det i højere grad om, hvordan vi kommunikerer problemerne til de andre interessenter.
For eksempel kunne man imødekomme et problem ved at:
- Definere problemet
- Hurtigt definere en handleplan for at løse problemet
- Kommunikere til samarbejdspartnere, at der er fundet et problem, og hvad planen er for at løse det
Alle parter er nu klar over problemets eksistens, og har mulighed for at komme med input. Måske har en af dine kollegaer tidligere oplevet samme problem og fundet en rigtig god løsning?
Eller måske kan problemet ikke bare løses. Dette kan for eksempel være en fremtidig deadline, som nok bliver overskredet.
Selv i det tilfælde, har kommunikationen været behjælpelig. De andre parter kan nu tage stilling til, om den overskredne deadline påvirker deres eget arbejde.
Selvpålagte deadlines
Den værste deadline at overskride, er den du selv har sat. I så fald er det ekstra vigtigt at få kommunikeret problemet, årsagen og et løsningsforslag.
I mange tilfælde er problemet med den selvpålagte deadline opstået i de helt indledende stadier: da deadlinen i første omgang blev sat.
De færreste har lyst til at skuffe. Uanset om det chefen, kollegaen, vennen eller familiemedlemmet. Vi kan bedst lide, når andre er glade. Desværre betyder det også, at vi kan komme til at være for optimistiske med vores estimater.
Forestil dig for eksempel, at du er på vej til en fest. Du skulle have været der 19:00, men du kom for sent ud af døren. Google Maps siger, du nok først er der 19:20.
Som den gode kommunikatør du er, ringer du til værten og fortæller om din forsinkelse:
Det er helt okay, hvad tid regner du med at være her?
- Den venlige vært
Mange ville automatisk svare med noget ala "jeg er der ca. kvart over".
Hvorfor?!
Du ved, at du ikke er der kvart over - nok først tyve minutter over.
Men hvis du siger kvart over, så virker det ikke lige så slemt. Lige indtil du først er der tyve over. De fem minutter betyder ikke det store - du er der stadig i tide til alt det sjove.
Problemet er at du nu for anden gang overskred en deadline. Først kom du for sent til den oprindelige deadline - 19:00. Derefter blev den nye deadline, en deadline du helt selv fik lov at sætte, også overskredet.
Hvis du i stedet havde sagt "ca. 20 over", havde du givet dig selv tid til at nå det.
Under promise, over deliver!
- En person, der næsten har forstået pointen
Det handler ikke nødvendigvis om at love mindre, end man regner med at kunne levere. Sådan en tilgang kan skabe andre problemer. Med tiden begynder man at planlægge ud fra, at alle projekter er klar før tid.
En bedre målsætning er, som John Cutler skriver det, "Keep Promises and Deliver". Hvis du selv har mulighed for at sætte en deadline, er det vigtigt at være realistisk. Og hvis du så alligevel løber ind i problemer med at nå den satte deadline (hvilket er helt okay), er det vigtigt at kommunikere problemerne til dine samarbejdspartnere.
God kommunikation hos BravoApps
Hos BravoApps er god kommunikation en af vores vigtigste målsætninger. Vores erfaring tyder nemlig på, at god kommunikation ofte hænger sammen med et godt resultat.
En af måderne vi imødekommer det, er ved altid at give en fast pris på app-projekter. På den måde ved du altid hvad det koster, at få udviklet din app.
Det kan du læse mere om her.
Vi har mange års erfaring med udvikling af apps
Verdenen er i konstant forandring - og det gælder især appudvikling.
Heldigvis er vi hos BravoApps vant til den forandring. Vi har mange års erfaring med at designe og udvikle apps, og vi holder os løbende opdateret på de nye tendenser.
Vi har kompetencerne i vores in-house team
Under et app-projekt er god kommunikation en af de vigtigste indikatorer for om projektet bliver succesfuldt.
Derfor gør vi altid en dyd ud af klar og tydelig kommunikation. Det gøres nemmere af at hele vores hold er samlet i København.
Appen tilpasses løbende jeres ønsker
For os slutter projektet ikke, så snart appen er færdig. Efter første version er udgivet, hjælper vi jer gerne videre.
Dette gælder både med distribution og vedligeholdelse af appen.
Gennemgang af udviklingsprocessen
Der er langt mere til en appudviklingsproces end bare kode.
Hvis du er interesseret i at læse mere om hvordan vi arbejder med appudvikling, kan du gøre det her.