Appudvikling

Appudvikling handler om meget mere end bare kode.

Hos BravoApps arbejder vi professionelt med design og udvikling af apps, så det passer ind i jeres strategi.

Vi hjælper dig hele vejen

Uanset om din app-idé bare er en blyantstegning på en serviet eller om du allerede har et færdigt design. Herunder kan du læse mere om processen bag udviklingen af en mobil-app.
1
Koncept
Det første trin i enhver professionel appudviklings-proces er at definere konceptet.
Her kan man for eksempel stille sig selv følgende spørgsmål:
  1. Hvem er appens målgruppe?
    Det kunne f.eks. være at vi allerede har kontakt til kundesegmentet.
    Hvis ikke vi allerede har kontakt til dem, hvordan kunne vi så få fat i dem?
  2. Hvad håber vi at opnå med appen?
    Skal appen være et markedsførings-værktøj, der øger salget i vores eksisterende forretning?
    Eller skal den være et selvstændigt projekt, der selv tjener penge nok til at dække omkostningerne?
  3. Har vi fastsat et budget til første version?
    Det er altid vigtigt at have styr på hvor mange penge, man kan sætte af til appudvikling.
    Dette kan være en rettesnor for hvor meget funktionalitet, man bør tilføje til første version.
2
Wireframes
Når man har styr på konceptet, kan man begynde at sketche. Her undersøger man i grove træk hvad appens forskellige skærme skal indeholde, og hvordan det skal stilles op.
  1. Hvad vil vi gerne vise på hver skærm?
    Når man har en god idé til en app, er det nemt at komme til at ville have alt på én skærm.
    Problemet med denne tilgang er, at det nemt bliver rigtig svært for brugeren at finde rundt i appen.
  2. Hvordan skal brugeren bevæge sig rundt i appen?
    Det er vigtigt at sætte sig grundigt ind i hvordan appens brugere nemmest bliver sendt fra én skærm til en anden.
    Dette kalder man appens "flow", og det kan være gavnligt at planlægge det ved at tegne pile fra skærm til skærm.
3
Prototype
Når man har opstillet nogle wireframes, kan man lave en oversigt over hvilke handlinger brugeren kan udføre.
Ved hjælp af et designprogram som Figma, kan man derefter gøre prototypen interaktiv, så man kan klikke rundt i "appen" og se om det føles godt.
Det er ikke nødvendigt at lave en prototype af hele appen. Man bør i stedet fokusere på kernefunktionaliteten.
4
Design
Under designfasen får vi fastlagt præcis hvordan appen skal se ud.
Det er vigtigt at finde balancen mellem at give appen wow-faktor og at holde den brugervenlig.

Heldigvis har vi designet mange apps før - så det behøver du ikke at bekymre dig om.
5
Udvikling
Endelig er vi nået til det trin hvor appen bliver til virkelighed.
Vi har glædet os til det her lige siden vi gik i gang med processen.

Du vil løbende få mulighed for at downloade en test-version af appen, så du kan gennemgå funktionaliteten efterhånden som den bliver udviklet.
På den måde sørger vi for at alle parter er klar over den nuværende status, og at deadlines bliver overholdt.
6
Udgivelse
Vi gjorde det! Appen er gennemtestet og godkendt til udgivelse.

Inden vi fortsætter, er det vigtigt at tage en lille pause. Godt klaret alle sammen!
7
Feedback
Mange tror at et app-projekt slutter efter udviklingen. Det passer desværre ikke, hvis man gerne vil forblive konkurrencedygtig. Uanset hvor grundigt man har undersøgt, planlagt og udført de tidligere trin, vil der altid være feedback fra appens rigtige brugere.

Hos BravoApps hjælper vi vores kunder med at iterere på både design, funktionalitet og konceptet.

Hvad koster en app?

Der er desværre ikke et entydigt svar for hvad det koster at udvikle en app. Vi vil herunder forklare hvilke parametre, der spiller ind, når vi skal komme med et tilbud på en app.

Appens størrelse

Et af de vigtigste parametre når det kommer til prisen for udvikling af en app, er dens størrelse. Med størrelse menes hvor mange skærme den skal indeholde. En skærm svarer til en side som man kender det fra hjemmesider.

Når du skal have lavet en app, er det derfor vigtigt at holde øje med antallet af skærme.

Appens design

I dag er det nærmest umuligt at konkurrere på app-markedet uden at have et flot design. Når vi udvikler en app, behøver du ikke at tage valget mellem en grim og en flot app. I stedet skal du overveje hvor meget bling du ønsker at designet skal indeholde.

Flotte animationer og overgange er ofte den dyreste del af et app-design. Til gengæld er det ofte animationerne, der får brugere til at tænke wow!

Appens kompleksitet

Hvis man ikke selv er app-udvikler kan det være rigtig svært at vurdere hvor "kompleks" en app er. Det er ikke lige til at vide hvilke dele, der er simple og hvilke der er komplekse.

Appens kompleksitet er dog et af de parametre med størst indflydelse på appens pris. Derfor er det altid vigtigt at tage en snak med en erfaren app-udvikler, som kan hjælpe med at få kortlagt appens kompleksiteter.

Hos BravoApps gør vi altid en dyd ud af at tage vores kunder med på rejsen og forklare de trin, der skal til for at gennemføre et appudviklingsprojekt.

Læs mere om hvad en app koster

Hvis du vil have et uforpligtende tilbud på at få udviklet din app-idé, er du meget velkommen til at skrive til os.

Hvis du vil læse mere om hvordan man kan vurdere hvad det koster at udvikle en app, kan du trykke her:

Hvad koster det at lave en app.

Hvor lang tid tager det at udvikle en app?

Ligesom med pris, er det ikke muligt at komme med et konkret svar på hvor lang tid det tager at udvikle en app.

I de fleste tilfælde...

tager det omkring 3 måneder fra vi går i gang, til appen er færdig.

Det kan dog variere meget, alt efter hvor kompleks appen er, hvor mange skærme den indeholder, og hvor avanceret dens design skal være.

God kommunikation

Fordi det er svært at bedømme på forhånd hvor lang tid et appudviklingsprojekt kommer til at tage, er god kommunikation essentielt.

Det handler ikke kun om at svare hurtigt på emails. Hos BravoApps gør vi en dyd ud af at inddrage kunderne i den løbende proces, og kommer med regelmæssige statusopdateringer.

Læs mere her om hvad vi mener med god kommunikation.

Undgå misforståelser, undgå forsinkelser

Misforståelser er en af de mest hyppige årsager til forsinkelser under udviklingen af en app.

Derfor vil du opleve at vi hos BravoApps stiller flere spørgsmål end de fleste. Vi vil ikke bare forstå hvad der skal laves - vi vil forstå hvorfor det skal laves.

På den måde kommer vi misforståelser i forkøbet - og resultatet er en god app, leveret til til tiden.

Cases

Vi har mange apps i bagagen. Herunder kan du læse mere om nogle af vores samarbejder, og hvad de har resulteret i.
Sharedrobes

Som nyopstartet virksomhed var det vigtigt for Sharedrobes at finde en seriøs app-partner.

Vi hjalp med sparring på konceptet og udvikling af app til både Android og iOS.

Hos BravoApps arbejder de hurtigt og effektivt.

Jeg ville i den grad anbefale BravoApps til enhver der søger en dygtig og pålidelig partner, der altid leverer til tiden - og ofte hurtigere end forventet.

Maria ClemmensenStifter og CEO hos Sharedrobes
Min Hjernerystelse

Efter selv at have fået hjernerystelse i forbindelse med sport, besluttede Bjarke at han ville gøre det nemmere for alle at komme ovenpå igen efter en hjernerystelse.

Vi hjalp med at forvandle de mange noter til en brugervenlig app til iOS og Android.

Det bedste ved vores samarbejde med BravoApps var hvor grundigt de satte sig ind i vores idé.

På den måde kunne de komme med kvalificeret input til meget mere end bare appudviklingen.

Bjarke ThomsenStifter af Min Hjernerystelse
Elevaid

Elevaid hjælper skoler med at øge elevernes trivsel. Derfor havde de brug for en måde at få input fra eleverne.

Vi hjalp med at designe og udvikle en simpelt app til trivselsmålinger, som eleverne faktisk ville bruge.

Vi vidste godt hvad vi ville opnå med appen, men ikke hvordan. BravoApps hjalp os med at engagere vores målgruppe perfekt.

Samtidig var de rigtig gode til løbende at forklare de tekniske udfordringer på en måde, vi kunne forstå.

Nikolaj SchlüterStifter af Elevaid

Hvorfor er kvalitet vigtigt for en app?

Kvalitet er vigtig i mange sammenhænge. Hvis din app skal holde længe, er det især vigtigt når det kommer til appudvikling.

Din app skal løbende opdateres

Både Apple og Google ændrer deres vilkår mange gange om året. Hvis ikke man er opmærksom, kan man nemt komme bagud. Det kan resultere i at du ikke længere kan udgive nye opdateringer til din app, og i værste tilfælde at appen bliver fjernet fra App Store.

Derudover vil man løbende få feedback fra sine brugere, som opdager fejl/mangler eller spørger om ny funktionalitet

Alt i alt er det rigtig vigtigt at holde sin app opdateret. Du kan læse mere om hvordan vi håndterer vedligeholdelse af apps.

Din app skal holde længe

At få udviklet en app er et stort projekt. Derfor går det ikke, at appen kun holder i 3 måneder, før der skal laves en ny. Hvis du gerne vil undgå det, er det vigtigt at gøre tingene rigtigt fra starten.

Det kommer selvfølgelig meget an på appens formål. Tag for eksempel appen til Roskilde Festival 2022. Man kunne nemt komme til at tænke, at appen kun skal holde et enkelt år. Så ville man skulle udvikle en ny app hvert år! Det giver selvfølgelig ikke mening - hverken finansielt eller strategisk. Hvis appen derimod er udviklet med langvarig kvalitet for øje, vil det være muligt at benytte den samme app år efter år. Man skal blot opdatere indholdet.

Appudvikler i København

Med kommunikation i højsædet er det vigtigt at have en app-partner, man er på bølgelængde med. Uanset om man mødes fysisk eller online.

Alt sker in-house

BravoApps er et dansk appudviklingsbureau. Hos os sker hele processen, lige fra konceptudvikling til design og udvikling, på vores kontor i København. Vi udvikler apps for virksomheder i hele Danmark.

At samle hele vores hold på én lokation giver os den bedste mulighed for at kunne levere en god oplevelse - hver gang.

Læs mere om fordelene ved at benytte sig af en appudvikler i København.

Native eller cross-platform app?

Hvad er en native app, hvad er en cross-platform app og hvad er fordelene ved hver af dem?

Hvad er en native app?

Når du laver en mobil-app, skal den typisk fungere på to platforme: Android og iOS (styresystemet bag iPhone og iPad). Traditionelt vil det sige at man skal lave 2 separate apps - én til hver. Hver app skal skrives i sit eget programmeringssprog, og testes helt for sig. Man skal altså have et udviklingshold til hver platform, for at kunne imødekomme alle sine brugere.

Desuden skal alle nye funktioner udvikles til begge platforme. Derfor ser man nogle gange at Android-appen kan noget, mens iOS-appen kan noget andet.

Dette resulterede naturligvis i enormt høje priser for udvikling af en app - og derfor endte mange idéer i skraldespanden. Det er ikke optimalt!

Hvad er en cross-platform app?

En cross-platform app (sommetider kaldt en hybrid app) er derimod en app, der understøtter begge platforme. Man behøver altså kun at udvikle (og vedligeholde) én app i stedet for to.

Det er dog ikke altid uden problemer. Mange af systemerne til at udvikle cross-platform apps er relativt nye og stadig under udvikling. Det betyder ikke, at de ikke virker - tværtimod. De modtager jævnligt nye opdateringer, der gør det systemet både hurtigere og mere fleksibelt.

I mange år var det stort set altid bedst at udvikle en native app, hvis man ville give sine brugere den bedste oplevelse. Sådan er det heldigvis ikke mere!

I dag er systemerne til cross-platform apps så veludviklede, at man kan præcis det samme med en cross-platform app, som man kan med en native app.

Hvorfor anbefaler I en cross-platform app?

Set i lyset af den hurtige udvikling indenfor cross-platform apps, er det allerede i dag umuligt for en bruger at se forskel på en native app og en cross-platform app. Vi kan ikke se nogen grund til at udviklingen skulle gå i modsat retning.

Derudover vil en cross-platform app altid være billigere at udvikle, da der kun er én app at tænke på.

Til slut sikrer man, ved at udvikle cross-platform, at appens funktionalitet fungerer på præcis samme måde på Android som på iPhone.

Er der noget, man ikke kan med en cross-platform app?

I dag kan cross-platform apps præcis det samme som native apps.

Når virksomheder fortsat udvikler native apps, handler det ofte om at deres eksisterende udviklingshold ikke har samme indgående kendskab til cross-platform teknologier, som de har til native apps.

Ét punkt hvor native apps fortsat har en fordel, er når det kommer til hastighed. Da en native app er udviklet direkte til en bestemt platform, vil den ofte have en højere ydeevne end en cross-platform app. Det handler dog om så små forskelle, at det i langt de fleste apps ikke kan mærkes af en normal bruger.

Inden du udvikler en app

Før du går i gang med et appudviklingsprojekt er det vigtigt at gøre sig nogle strategiske overvejelser.
1
Få styr på konceptet
Som vi har forklaret længere oppe er det altafgørende, at du har en helt klar idé om hvad konceptet er. Ofte giver det mening at sætte sig ned og skrive 1-2 sider om hvorfor det er en god idé med lige præcis den her app.

Hvis appen er en tilføjelse til en eksisterende forretning, er det desuden vigtigt at have en eksplicit strategi for mobil-appen og hvordan den skal passe ind i resten af forretningen. Uden en gennemtænkt strategi er det nemt at komme til at udvikle en app, der i virkeligheden ikke er brug for. Det gælder især hvis appen skal målrettes et nyt kundesegment, som I ikke tidligere har arbejdet med.

Hvis du har svært ved at komme helt ned i detaljerne, så fortvivl ikke. Hos BravoApps elsker vi at hjælpe vores kunder helt fra konceptfasen.
2
Undersøg markedet
Uanset om appen skal være en del af en eksisterende forretning, eller om den skal stå på helt egne ben, er det vigtigt at undersøge det eksisterende marked.

Det er nemt at se en mangel på konkurrenter som en positiv ting - og det kan det også i nogle tilfælde være. Man skal dog overveje hvorfor der ikke er nogle konkurrenter. Måske er svært (eller tæt på umuligt) at lave en profitabel app i den givne niche. Eller måske er der bare ikke nogen, der har samme indsigt i nichen som dig.

Hvis du har eksisterende konkurrenter, så prøv at undersøge deres mobil-strategi.
3
Overvej målet med appen
Der er mange gode grunde til at udvikle en app. Det er derfor vigtigt, at du ved hvorfor lige præcis den her app giver mening for dig at lave.

Måske er målet med appen blot endnu en markedsføringskanal til din webshop, så du i sidste ende får flere kunder derpå. Eller måske er det vigtigt at appen kan tjene penge helt af sig selv. Målet med appen kan have stor indflydelse på udviklingsprocessen.
3 spørgsmål du skal stille din kommende appudviklerUndgå at spilde dine penge og at blive fanget i et projekt, der aldrig bliver færdigt. Ved at være opmærksom på nogle bestemte ting, og stille disse spørgsmål, sikrer du dig selv bedst muligt.
Loading...

Alternativer til at lave en app

Måske er en app ikke den bedste måde at løse problemet på? Her gennemgår vi nogle alternativer til at udvikle en app.

Tilføjelse til eksisterende hjemmeside

Den simpleste løsning, når man vil give adgang til funktionalitet fra telefonen, vil ofte være at udvikle det som en del af en "responsiv hjemmeside". At en hjemmeside er responsiv vil blot sige at dens layout skalerer med størrelsen af den skærm, den bliver vist på.

I dag er det stort set et krav, at din hjemmeside er responsiv. På Google sker 63% af alle søgninger fra mobilen. Det er derfor vigtigere end nogensinde før, at din hjemmeside leverer en god brugeroplevelse fra mobilen.

Hvis du allerede har en responsiv hjemmeside vil den billigste løsning ofte være at tilføje en ny side med den ønskede funktionalitet.

Alt efter hvilket system din hjemmeside er lavet i, kan det dog være svært at få det præcis som du vil have det.

Progressive Web App

Hvis du ikke har mulighed for at tilføje det til din eksisterende hjemmeside, eller hvis det er vigtigt for dig at funktionaliteten er helt separeret fra det eksisterende, kan du lave en såkaldt "Progressive Web App" (PWA).

En PWA er kort fortalt en hjemmeside, der er bygget op som en app. I dag er web-teknologier så veludviklede, at en PWA har mange af de samme muligheder som en rigtig app. For eksempel kan man både benytte sig af telefonens kamera, mikrofon og GPS.

En Progressive Web App tilgås via brugerens mobilbrowser. Det vil sige at de skal åbne for eksempel Google Chrome, og derefter gå ind på en bestemt URL. Der er også muligheder for at man kan "installere" en PWA på sin telefon, men det er mere indviklet end med en app.

Den største ulempe ved en PWA er at man ikke kan udgive den via App Store eller Google Play. Det kan derfor være en udfordring at hjælpe sine kunder med at få den installeret. Derudover er der heller ikke lige så god mulighed for at sende push-notifikationer som fra en app.

Gode grunde til at lave en app

Der bliver hver dag udgivet nye apps til Google Play og App Store - og det er ikke tilfældigt. Der er nemlig mange gode grunde til at lave en app.

Mød dine kunder hvor de allerede er

Størstedelen af danskere bruger deres telefon mange gange om dagen med alverdens forskellige formål. Mange bruger endda deres telefon mere end de bruger en computer.

En app er derfor en fantastisk mulighed for at møde dine kunder (både eksisterende og kommende) lige der hvor de allerede er - på mobilen.

Engagér dine kunder med push-notifikationer

Det er ikke billigt at skaffe nye kunder. Derfor er det vigtigt at engagere sine kunder så godt som muligt.

Til det formål er der få værktøjer lige så effektive som pushnotifikationer. En pushnotifikation kommer direkte frem på brugerens telefon - som de højst sandsynligt har på sig.

Med en godt timet push-notifikation kan du engagere en stor procentdel af dine brugere indenfor få minutter.

Giv dine kunder den bedste oplevelse

I dag er det forventet at alt indhold er tilgængeligt på telefonen. Få ting er værre end at åbne et link fra telefonen, blot for at opdage at siden er nærmest umulig at bruge.

En hjemmeside der fungerer godt på mobilen er første trin. Hvis du vil give dine kunder en endnu bedre oplevelse, kan det også være en god idé at investere i en app.

Med en app gør du det så nemt som overhovedet muligt for dine kunder at komme i kontakt med dig. Ifølge Computerworlds opgørelse fra 2017, bruger en gennemsnitlig person 9 apps om dagen og 36 om måneden. Siden da må vi gå ud fra at det tal kun er steget. Det er derfor en rigtig god idé, at have en app, som dine kunder kan benytte.

Hvordan tjener man penge på en app

Kan man tjene penge på en app? Og hvordan ville man i så fald gøre det? Det beskriver vi her.

Betalt app

Den klassiske måde at tjene penge på en app, er ved at gøre appen betalt. Det vil sige at en person skal betale inden de downloader appen.

Ulempen ved denne metode er, at brugeren på forhånd (kun baseret på screenshots og appens beskrivelse) skal vide om de har lyst til at bruge penge på appen.

Den type apps der fungerer bedst som betalt er værktøjer og andre apps, der er nemme at beskrive. Med værktøjer mener vi blot at appen har en meget bestemt funktion. Det kan for eksempel være en lommeregner, der reklamerer med at være pænere eller mere brugervenlig end "de andre".

Selv med denne type apps, er der dog efterhånden flere og flere som benytter sig af alternativer måder at tjene penge på - ofte en kombination af reklamer og køb i app.

I spillet Plants vs Zombies kan man købe diamanter

Køb i app

En af de mest almindelige metoder at tjene penge på en app, er med køb i appen. Ligesom med betalte apps kræver det, at brugeren er villig til at betale for indholdet. Til forskel fra betalte apps har brugeren dog mulighed for at teste appen først.

Denne model benyttes i stor stil af mobilspil som Candy Crush og Clash of Clans. Her har man som bruger mulighed for at tilkøbe ekstra liv og ekstra indhold. Begrebet som dækker over disse løbende små køb er micro transactions (mikrotransaktioner).

Apps baseret på abonnementer kan også benytte sig af denne model ved at lade brugeren tegne et abonnement direkte i appen.

Denne model er især god til startups, hvor appen er en del af kernekonceptet.

Reklamer

Hvis din app har mange aktive brugere, kan det være meget profitabelt at indsætte reklamer. Der findes adskillige reklamenetværk, der gør en stor del af arbejdet for dig. Du behøver for eksempel ikke selv ringe rundt for at finde annoncører. Det er dog ofte stadig muligt, hvis du ønsker det.

Reklamer benyttes ofte sammen med køb i app, hvor brugeren har mulighed for at fjerne reklamerne ved at betale et engangsbeløb. På den måde appellerer man både til dem der helst vil se reklamer, og dem der helst vil betale for at slippe for dem.

Markedsføring for øvrig forretning

Rigtig mange apps fungerer efterhånden kun som reklame for virksomhedens øvrige forretning. Dette dækker for eksempel over Fisketorvets app. Her kan man blandt andet se et kort over butikkerne og se åbningstider. Fisketorvet tjener ikke direkte penge på appen, men til gengæld har de god mulighed for at markedsføre direkte til de kunder, der vælger at downloade appen.

Der er desuden ikke altid nødvendigt at tjene penge på en app. Nogle gange er appens formål blot at hjælpe befolkningen.

Dette gælder især apps udgivet af offentlige institutioner som kommuner og regioner.

Hvad er en app?

App er en kort version af ordet applikation, der dækker over computerprogrammer designet til at udføre et bestemt formål. Her er det en vigtig pointe at computer ikke er begrænset til din bærbare eller stationære computer. Det meste elektronik, både dit fjernsyn og din vaskemaskine, har efterhånden en lille computer i sig.

I daglig tale bruger vi som regel ordet app til at dække over et program, som kan installeres på din mobiltelefon eller tablet.

I dag er knap 5 millioner i App Store- og det tal er stødt stigende. I 2019 var der kun 4 millioner, så der er siden da udgivet næste en million apps.

Hvad er app-udvikling?

Appudvikling handler om at designe, udvikle og teste apps til mobilenheder - det vil sige mobiltelefoner, tablets, smartwatches, og mange andre typer enheder. Siden den første iPhone blev udgivet, er der sket rigtig meget indenfor appudvikling. Derfor ser en app udviklet i 2022 helt anderledes ud end en app udviklet i 2010.

Siden appudvikling er i konstant forandring, er det vigtigt at vedligeholde sin app. Derudover er det vigtigt at følge med designets udvikling. Man behøver ikke at være med på alle de nyeste trends, men det er vigtigt at appen føles moderne.

Brugere af apps har højere standarder i dag end nogensinde før. Derfor skal man passe på med at spare på appudviklingen. Det kan have meget direkte konsekvenser for ens forretning hvis appen crasher og derfor får dårlige anmeldelser.

Kom i gang

Vi vil rigtig gerne høre fra dig.
Loading...

FAQ

Herunder har vi opsummeret de mest almindelige spørgsmål omkring appudvikling.